Pruimen zijn supergezond!

 

- Pruimen bevatten meer anti-oxidanten dan de supergezonde blauwe bessen!

- Pruimen beschermen je mede daarom tegen vervroegde ouderdomsverschijnselen zoals rimpelvorming en ziekten zoals kanker, obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes. Pruimen staan mede hierom op het menu van mensen die tot doel hebben langer te leven ('life extension').

- Meerdere stoffen in pruimen, zoals potassium en kalium en fenolen helpen tegen hoge bloeddruk en/of aderverkalking.

- Pruimen werken goed tegen constipatie.

- Pruimen werken goed tegen osteoporose (botontkalking).

- Pruimen hebben meerdere voordelen voor diabetespatiënten.

- De vezels in pruimen verminderen de kans op met name darmkanker en borstkanker.

- Pruimen helpen bij de opname van ijzer in het bloed.

 

Bronnen o.a.:

 

http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten/article/detail/661304/2009/02/02/Pruimen-beschermen-het-best-tegen-kanker.dhtml

Pruimen zijn het nieuwe superfruit nu onderzoekers ontdekten dat ze meer anti-oxidanten bevatten dan de supergezonde blauwe bessen. Deze stoffen beschermen je tegen kanker. Anti-oxidanten Onderzoeker David Byrne zegt dat tests bewijzen dat één pruim evenveel anti-oxidanten bevat als een handvol blauwe bessen. Dit zijn moleculen die de productie van vrije radicalen kunnen voorkomen of vertragen. Deze laatste beschadigen de lichaamscellen met mogelijk kanker als gevolg. Voor deze ontdekking werden blauwe bessen als superfruit onthaald. "Blauwe bessen hebben serieuze concurrentie gekregen. Mensen eten hier maar een paar stuks van, in hun ontbijtgranen of in een fruitsalade. Van pruimen hebben mensen de neiging meer te eten, daardoor zijn ze nog beter voor je gezondheid dan bessen."  "Pruimen zijn heel gezond en nog goedkoop bovendien. Ze bevatten niet veel calorieën of vet."

 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/31252-de-gezonde-eigenschappen-van-de-pruim.html

Bekend was al dat pruimen zeer goed zijn tegen obstipatie en een gezonde stoelgang bevorderen. Door de vezels die het bevat wordt de darmwerking gestimuleerd. De pruim is een fruitsoort, dus dat deze vrucht gezonde eigenschappen heeft is niet vreemd. Nieuwe ontdekkingen over de pruim Onderzoek in Amerika heeft aangetoond dat de pruim veel meer voedingswaarde heeft dan men dacht. Recent is er onderzoek gedaan onder meer dan honderd fruitsoorten. Er is gekeken naar de hoeveelheid anti-oxidanten in het fruit en de fruitsoorten zijn getest op kankercellen om te kijken welk effect ze hebben op de ontwikkeling van een kankercel. Tot grote verbazing van de onderzoekers bleek dat de pruim minstens zo veel, zo niet meer, anti-oxidanten bevat dan de blauwe bes die reeds lang bekend staat als een vrucht boordevol anti-oxidanten. Eén pruim bevat net zoveel antioxidanten als een handvol blauwe bessen. Onderzoekers zijn heel enthousiast over de resultaten van de test met de pruim. Pruimen blijken zoveel anti-oxidanten te bevatten dat ze goede bescherming kunnen bieden tegen kanker. Daarnaast bieden antioxidanten ook bescherming tegen hart- en vaatziekten. Doordat de anti-oxidanten vrije radicalen wegnemen die in het lichaam door cellen worden geproduceerd, kan de schade in het DNA, die kan leiden tot de vorming van kanker, voorkomen worden. Bovendien bevatten pruimen ook nog veel vitamine C en D en zijn ze een bron van potassium, wat kan helpen de bloeddruk te verlagen.

 

http://www.salusi.nl/nieuw-gezond-superfruit-eet-pruimen/

Pruimen blijken gezonder te zijn dan alle andere fruitsoorten.

Reden 1: Onwijs veel anti-oxidanten. Recent onderzoek wijst uit dat de welbekende pruim een heus superfruit is. Pruimen hebben een ietwat saai imago, maar zijn desalniettemin nog rijker aan gezonde en beschermende antioxidanten dan bijvoorbeeld zwarte bessen. Zodoende kunnen pruimen je efficiënt en actief beschermen tegen verscheidene ziekten en aandoeningen.

Reden 2: Gedroogd = extra gezond. Gedroogde pruimen hebben een hogere antioxidant-capaciteit dan ieder ander voedingsmiddel. Hierbij de antioxidant-waarde volgens de zogenaamde ORAC-meting:

- Gedroogde pruimen – Antioxidant-capaciteit: 5.770

- Blauwe bessen – Antioxidant-capaciteit: 2.234

- Zwarte bessen – Antioxidant-capaciteit: 2.036

- Aardbeien – Antioxidant-capaciteit: 1.536

- Frambozen – Antioxidant-capaciteit: 1.227

Gedroogde pruimen zijn super rijk aan de antioxidanten vitamine C, vitamine E, bètacaroteen, flavonoïden en glutathion. Bovendien hebben gedroogde pruimen niet de laxerende werking van verse pruimen. Ze zijn lekker zoet en goed te combineren met bijvoorbeeld kwark of yoghurt. Zodoende kunnen pruimen uitstekend door als gezond tussendoortje of toetje!

Reden 3: Bescherming tegen kanker. Onderzoek door de ‘Tufts University’ in het Amerikaanse Boston wijst uit dat pruimen veel gezonder zijn dan men voorheen dacht. Pruimen hebben een ongekend hoge voedingswaarde die ten goede komt aan talloze lichamelijke aspecten. Zo beschermen de antioxidanten in pruimen tegen ziekten zoals kanker. Bovendien blijken pruimen het verouderingsproces van je lichaam en je hersenen te vertragen en beschermen ze tegen hart- en vaatziekten.

Reden 4: Veel voedingsvezels. Pruimen staan erom bekend dat ze helpen tegen obstipatie / constipatie (verstopping van de darmen). Dat komt omdat pruimen zeer rijk zijn aan vezels / voedingsvezels. Eet echter niet meer dan 3 (gedroogde) pruimen per dag; overmatige consumptie van pruimen kan namelijk maag- en darmklachten zoals winderigheid en diarree veroorzaken.

 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/105609-de-geneeskracht-van-pruimen.html

De pruim is de vrucht met de meeste antioxidanten. Pruimen zijn lekker, gezond en hebben bovendien geneeskracht tegen diverse ziekten. Gedroogde pruimen bevatten net zoveel voedingsstoffen als verse pruimen.

Superfood nummer 1, de pruim

De Tufts Universiteit in Boston maakte een overzicht van voeding die rijk is aan antioxidanten. Pruimen kwamen daarbij op de eerste plaats. Er zaten vooral hydroxykaneelzuren, anthocyaninen en flavonoïden in de pruim. Antioxidanten bestrijden de vrije radicalen die vrijkomen door normale spijsvertering, UV-straling, roken, grote krachtinspanningen, milieuvervuiling, contact met gifstoffen en pesticiden. Wanneer deze vrije radicalen ongestoord hun gang kunnen gaan, kan dat leiden tot vervroegde ouderdomsverschijnselen zoals rimpelvorming en ziekten zoals kanker, obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes.

Pruimen en constipatie

Pruimen werken als laxeermiddel en werken goed tegen constipatie, dat weten de meeste mensen. Het feit dat vezels daar verantwoordelijk voor zijn is bij sommigen ook bekend. Maar niet iedereen weet dat er meer componenten in de pruim zitten die bijdragen aan een gezonde stoelgang. Sorbitol is een component dat de darmen stimuleert en het zit zowel in de pruim, pruimensap als gedroogde pruimen. De totale stoelgangtijd wordt verminderd door de aanwezigheid van sorbitol en bovendien wordt de kans op aambeien verkleind. Verder zitten er de polyfenolen chlorogeenzuren en neochlorogeenzuren in de pruim. Deze stoffen hebben ook een laxerend effect. Chlorogeenzuur is een stof die normaal in vele plantaardige producten voorkomt en zit extra veel in pruimen, perziken en koffie. Verder bevat de pruim difenylisatine, wat ook een laxerende stof is.

Pruimen en osteoporose

Uit onderzoek van de Florida State University bleek dat vrouwen na de menopauze die dagelijks 100 gram gedroogde pruimen aten na drie maanden betere botten hadden dan vrouwen die dit niet aten of vrouwen die 75 gram gedroogde appels aten. Pruimen bleek beter voor de botten dan het eten van gedroogde aardbeien, dadels, vijgen en rozijnen. Boron en kalium zijn twee mineralen waarvan vermoed wordt dat ze de reden zijn dat botopbouw verbeterd wordt. Beide mineralen zitten in ruime mate in de pruim. Voor boron geldt dat 100 gram gedroogde pruimen 100% van de ADH-waarden bevat. De onderzoekers bevolen mensen boven de 65 aan om langzaam over te schakelen op het eten van meer pruimen; er wordt zelfs gezegd dat het goed is dat iemand 10 pruimen per dag eet. Wanneer je pruimensap drinkt kom je snel aan zo´n hoeveelheid. In de V.S. is pruimensap in elke grote supermarkt te koop maar in Europa niet. Hier zullen we ons tevreden moeten stellen met verse pruimen en gedroogde pruimen. Diabetes en pruimen

Het hoge vezelgehalte in pruimen normaliseert het bloedsuikerniveau wat een winstpunt is voor diabetespatiënten. Bovendien zorgen pruimen snel voor een vol gevoel waardoor je minder snel je gaat overeten. Dat is een extra voordeel voor suikerpatiënten aangezien deze groep mensen een grotere kans hebben om obesitas te ontwikkelen.

Pruimen tegen kanker

Vezelrijk voedsel heeft aangetoond dat het de kans op darmkanker kan verminderen. Daarnaast blijkt dat vezelrijk eten ook goed werkt tegen borstkanker. Het veelvuldig eten van vezelrijke voeding zoals papaya, appels, peren, vijgen en dadels kunnen in combinatie met pruimen mensen tegen kanker beschermen.

Pruim en hoge bloeddruk

De pruim bevat veel kalium en is daarom effectief tegen hoge bloeddruk of hypertensie. Het wordt in de fytotherapie soms voorgeschreven als onderdeel van een bredere aanpak om hypertensie te bestrijden. Een andere manier waarop de pruim hoge bloeddruk bestrijdt is dat fenolen in de pruim de vorming geöxydeerde cholesterolafzettingen op de aderwanden voorkomt. Deze afzettingen of plaque verdunnen de aderen wat ook kan leiden tot hypertensie.

Pruim en ijzertekort

Wanneer je vermoeid bent door een ijzertekort dan is het goed om je te wenden tot ijzerrijk voedsel maar ook tot de pruim niet omdat deze zoveel ijzer bevat maar omdat pruimen helpen bij het opnemen van ijzer in je bloed. Het eten van ijzerrijke voeding wordt door de pruim nog effectiever.

 

 

 

Beginpagina